Att göra en knop (melodi: En helt ny värld)

På fredag smäller det och då ska låten sitta som en smäck.
Här är texten så att ni kan ÖVA ÖVA ÖVA!!

Vi kan göra en knop

Skotstek, Pålstek och åttan

Sätta skotet i råttan

När du skotar hem med oss

Vi kan lära er se

Alla seglingens grunder

Oförglömliga stunder

När ni seglar ut med oss

Ett sommarlov

Med ett seglingsperspektiv

Här har vi jätteskoj

Skepp Ohoj

Vi seglar ut på havet

I S-S-P

Ett gäng jag inte visste fanns

Och vattnet är så klart

Så underbart

Att få segla optimistjolle med oss

Kan jag göra en gipp

Utan att båten tippar

Snälla låt mig få slippa

Tänk om vattnet är för kallt

Ett öppet hav

Seglarskolan är bäst

En spinnaker får oss att le

Vi seglar segelbåt

Så hör vår låt

Vi vill inte återvända hem

I S-S-P

Vi vill segla åt väst

Vi gör en långsglats vi två

Öresund är vår lekplats

Sen ska vi segla hem

Till klockan fem

Då väntar sen en helt ny dag igen

Med S-S-P

På Flakfortet

Och Vikhög me’

En drömseglats

En magisk plats

För dig och mig

Inblåsta !

Hej bloggen! idag kunde vi inte segla för det blåste för mycket. Det var synd men vi har ändå haft roligt! Först tränade vi på vår supersnitsiga seglarskole sång. Den är riktigt grym och om ni kommer på avslutningen på fredag kan ni få höra den, LIVE ! Vi hade stationer innan lunch. Då lärde vi oss mer knopar, hade stafetter och lärde oss hur man lägger till vid bryggan och massor av mer! Det känns som om vi nästan kan allt om segling nu, jippiiii! Efter lunch lekte vi seglarskolans roligaste lek. Den kallas för Sakletartävlingen. Man skulle samla ihop massar saker tex en boj, skräp eller en kändis. Sen fick man poäng för det, den med mest poäng vann. Det var ganska så tossigt ! Vi avslutade med att en mördarlek och till sist sjöng vi sången igen. Skepp o'hoj från VÄRLDENS BÄSTA SEGLARSKOLA!!!!!

Bilder från seglarskolan!

Ursäkta för den dåliga bild uppdateringen på bloggen! Vi har haft lite strul med den biten, men nu värkar vi äntligen vara på rätt väg igen! Så här kommer ett gäng glada seglar bilder! Men kom ihåg att vi har fotograferat och dokumenterat under hela seglarskolan, så på avslutningen kommer det finnas ett bildspel till försäljning!

Isabelle från förmiddags gruppen ”Blixtbåtarna” i sin fina träbåt Carric.

En välbehövlig lunchpaus för förmiddags eleverna.

Emil Pettersson från eftermiddags gruppen!

Isabelle och Viggo från förmiddags gruppen ska lägga ut från bryggan.

Seglings hälsningar! Mer bilder kommer! Så håll er uppdaterade via bloggen!

Avlutningstemat!

Avslutningstemat detta året är RYMDEN, vi vill se riktigt SPACEade utklädningar, som alltid finns det ett jätte coolt pris till bästa utklädning. Börja fila redan nu! Det kan vara allt från planeter till rymdskepp, en rymdgubbe kanske eller varför inte något från starwars ? :) Skepp o'hoj

Långseglingarna wooohooooo!

Eftermiddagen -  Flakfort

Yoyoyoyo från J24:an!

Vi har inte sovit en enda blund inatt, utan bara busat en massa! Så nu är vi alla trötta som ett hus! Spökrundan var galen men Isac trodde det skulle vara läskigare.Som tur var stötte vi inte på Helmut!!! Imorse tog vi morgon dopp redan klockan  6. Anton var först i sen hoppade Simon i men Max och Isac stod bara o tittade på. Nina och Johanna sussade fortfarande sött. Simon tyckte iallafall att det var MEGA varmt i vattnet.  Nu är vi på väg hem och självfallet är vi snabbast av alla!

Skepp o'hoj / J24 crew

Förmiddagen - Vikhög

Tjenatjena ropar vi från Pernilla! Idag har vi seglat till Vikhög. På vägen dit åt vi massor av godis. Mest år Anders för annars kunde han inte berätta om sina kärlekshistorier. Dem handlade om Andre och Andreas...fast egentligen tror vi dem handlade om Anders själv. När vi kom till Vikhög åt vi matsäcken vi hade med oss. Vissa badade och hoppade från trampolinen och andra spelade fotboll. Det var jätteroligt! På vägen hem lekte vi en lek som hette sanning och konka och berättade lite spökhistorier. En grymt bra dag i världensbästa seglarskola!

Skepp o'hoj

P.S. Bilder ska strax läggas upp :)

JSM, bättre sent än aldrig

Förra veckan var ett stort gäng uppe i stockholm och seglade JSM. JSM är svenska mästerskapen för juniorer. Det blev självklart mycket segling men också mycket annat. Andra kvällen var det stand up comedy. Det var ganska kul, han var skåning ;) Men det var synd om tjejen som skulle sjunga när alla gick.  Den 3:e dagen var det förstås kapsegling med lite vind. På eftermiddagen fick man pröva på 29er. När bla Anna skulle segla var instruktören väldigt kall så dem skulle bara segla en liten stund. Men sen råkade Anna göra så dem kapsejsade, som tur var trillade alla i vattnet förutom instruktören som hann klättra runt. På kvällen var det regatta middag o Anders kom för att coacha. Han hade cyklat Vättern runt och hade därför ont i rumpan.
Den femte dagen började guld o silver finalerna. Alla kom till silver förutom Matilda som tog sig till guld. Killarna hade det lite svårt i början men sen hittade de egna vägar o då gick det bättre. När tjejerna skulle segla dog vinden. Efter lång väntan och många skjutna apor blev det ett race för guld och två för silver. På kvällen åt dem buffé som smakade gott efter den långa dagen. Efter finaldag två var JSM över. Resultaten blev kanske inte som dem hoppats men det var väldigt roligt och nu var dem redo för att återvända till världens bästa seglarskola!
Matilda Pettersson lyckades nästan ta sig till NM, bara en plats ifrån. Riktigt oturligt! Vi håller tummarna för att någon norsk blir sjuk och lämnar återbud! Jätte bra till alla som kämpade och representerade SSP, hurra hurra hurra!

Kappsegling i strålande väder

Idag var det som sagt Öresunds cup här i hamnen! Till en början var det helt vindstilla men framåt halv tolv - 12 började vinden visa sig lite grann. Det blev två lugna seglingar i lättvind. I startfältet var hälften SSP:are, jättekul! Bäste SSP:are var Emil Pettersson på fjärde plats, grattis! Ett stort grattis till alla er andra, vi var alla superstolta!
I veckan väntar långsegling för både för- och eftermiddags grupperna, destination hemligt! Bilder från Kappseglingen kommer snart ! Skepp o'hoj

Öresundcup

Glad midsommar allihopa! Det blev ingen seglarskola i fredags då det firades midsommar för fullt. Men häng inte läpp för det, det är nämligen så att imorgon, söndag är det Öresundcup här i hamnen. Det är en kappsegling för gröna seglare, alltså dem som inte har seglat så mycket. Vi hoppas att få se så många SSP seglare som möjligt. Det kommer många seglare från andra klubbar därför måste vi också vara många så vi kan bevisa att det faktiskt är vi, SSP som är VÄRLDENS BÄSTA SEGLARSKOLA! Registrering är mellan 8 och halv 10 och båtarna ska vara riggade innnan Rorsmansmötet, 9.30. Anmälning sker på www.pinhattan.se och anmälningsavgiften är 100 kr, den betalas vid registrering. Ett perfekt sätt att avsluta midsommar på!

Avanti o'BOJ vad kul!

Idag var vi ute på havet förståss. Vi seglade Avanti. Det är en stor båt, en kölbåt. Rasmus och Viktor tycker att 2-kronorna är roligare att segla men Jocke och Max tycker tvärtom. Vi seglade en bana som såg ut som en fyra, det var skoj! Roligast var att rädda "Bert Karlsson". Han räddade vi när vi övade man över bord.
P.S.THE KILLERZ är bäst! (tycker vi.) Vi tror att Nina är tillsammans med Simon men enligt Nina är dem inte det...
Hälsningar THE KILLERZ
För nybörjarna gällde annat. De seglade en bana som kallades för DIAMANTEN, den är supercool! såhär såg det ut. Skepp o'hoj!
Segla, segla, segla sen blir det båtupptagning, hej och hå!

Rapport från sjöstjärnorna och windcatchers

Idag seglade vi kölbåt och lärde oss kärleksknopen vid lunch. Nu ska ni få höra (läsa) vår låt: sju sjöstjärnor seglar på ett sjö sjukt hav.
Man kan inte kapsejsa med en kölbåt. Filippa ville köra MÖB (man över bord) med sig själv. Filippa ville tvunget kapsejsa men fick inte. Filippa ville många saker. "det blev mycket Filippa" tyckte Filippa. Vi fick i läxa tills på måndag att göra en gifta sig och göra slut knop. Sjöstjärnorna säger att vi är bäst.
Det var bara fortsättarna som seglade kölbåt. Nybörjarna hittade på en massa annat skoj. Det berättar Windcatchers om.
Idag lärde vi oss en till ny knop - råbandsknopen. Efter vi hade riggat båtarna seglade vi en bana som vi hade gått igenom på morgonen. När vi hade seglat några varv i det sköna sommarvädret seglade vi in och käkade vår goda lunch. När vi var mätta och belåtna gjorde vi oss redo för att kapsejsa vid badbryggorna. Det var väldigt roligt men kallt. Det har varit en bra dag!
skepp o'hoj säger sjöstjärnorna och Windcatchers

Onsdagssegling!

Idag var det dags för den första onsdagsseglingen. Vädret var underbart med sol och havet låg som en spegel. Vindgudarna kunde dock varit lite mer generösa. Vi hann iallafall med ett race. 18 optimister och två två kronor var ute tills havs och det var en bra mix mellan alla grupper, nybörjare som fortsätter som kappseglare. På första plats kom Matilda Pettersson, på andra kom Siri Nygren och på tredje kom Johanna Christensson. Bravo! till alla som seglade och vi hoppas på att ännu fler kommer till nästa onsdagssegling och att vädret blir minst lika bra och vinden  suverän. Mellan två kronorna var det till stor del mycket jämnt men i slutet drog BBK (Barsebäckskillarna) ifrån och passerade mållinjen först. Tvåa kom JBF (joffes boys power)
Lycka till alla ni som ska till JSM, vi håller alla tummar!

Tokigt till sjöss

Ojoj, vilken rolig dag! Alla har seglat idag och det gick superbra. Olivia bestämde sig för att vara tokig idag. Hon tappade spristången men hon fick hjälp av en (snygg) kille! Maja försökte segla genom piren men valde tillsist hamninloppet. Ellen och Anton hade tävling och Anton var snabbast alla gånger. August gillade vågorna för han var en vågad kille.
Somriga seglaskolehälsningar från de Segeltandade tigrarna

Ut på böljan den blå

Hej! Idag seglade vi för första gången. Det var jättejättejätte roligt för vi var supersnabba. Vi gick runt på olika stationer och det roligaste var båtensdelar staffetten. Vi lärde oss båtensdelar och segelsätten som hade många konstiga namn. Efter lunch hade vi seglingsstaffett. Alla grupper mötte varandra och vi kom tvåa. Nora åkte runt runt som i en karusell, Eriks båt börade luta och Isabelle och Olivia B seglade i supersnabb fart. Alla lärarna tyckte nybörjarna var superduktiga för att vi kunde segla så bra efter bara två dagar!

Skepp o' hoj säger BLIXTBÅTARNA

Med seglarskolan kom sommaren

Första dagen har passerat och äntligen fick vi smaka på en riktig sommardag med sol vind och vatten.
Idag har vi åkt linbåt och lärde oss att styra. Vår grupp, "Putt ifrån korvarna", åkte i hajen. Den var hajig och cool. Sedan åt vi lunch. Det var roligt för att Linus vattenflaska sprängdes över hela honom. Efter lunchen torrseglade vi det var roligt för att det var roligt. När man torrseglar så låtsasseglar man på land. Till sist lekte vi bommen kommer och singelleken. Det var kul för att många var singlar (woohooo!) och många gillade tacos.
Skepp o'hoj hälsar Putt ifrån korvarna.

UPPROP!

Nu äntligen har det roliga vi väntat på hela långa vintern börjat! VÄRLDENS BÄSTA SEGLARSKOLA ÄR IGÅNG!
Idag var det bland annat upprop och det var underbart att se så många bekanta ansikten från förra året men även att det kom så många nya.
Sen var det dop i hamnen. Vår nya racersnabba motorbåt fick sig ett namn: NILS GUNNAR. Båtarna godkändes och kakor åts i stora lass. Vilken dunderbra start på världens bästa seglarskola!
Vi ses imorgon, pigga o glada!
skepp o' hoj!
1.Kerstin Henriksson och Jan Brattström döper vår nya ribbåt NilsGunnar
Kerstin Henriksson och Jan Brattström som höll i dopet.